سکوت تنهایی شب در برکه ای خاموش

با سلام ... ورود شمارا به وبلاگ سکوت تنهایی شب در برکه ای خاموش امیدوارم لحضات خوبی رو باهم سپری کنیم هر چی بخواین اینجا هست همه جوره فقط یکم بگردین .خوش آمد میگویم ... برای مشاهده کامل مطالب از آرشیو مطالب وبلاگ استفاده کنید.

راهنماي ساخت وبلاگ

 

 

مقدمه:

يكي از پديده هاي جديد و تاثير گذار در حيطه اينترنت، وبلاگ مي باشد. در سالهاي اخير اين پديده انقلابي در اينترنت و فرهنگ استفاده از آن به وجود آورده است. دليل اين امر قابليت هائي است كه در وبلاگ ها نهفته است.مهمترين قابليت كه تفاوت عمده وبلاگ و سايت نيز به حساب مي آيد اين است كه ايجاد يك وبلاگ احتياج به تخصص و دانش خاصي ندارد و همين امر باعث شده است كه افراد زيادي به وبلاگ نويسي روي بياورند. در ميان اين افراد مي توان طيف بسيار گسترده اي از افراد را مشاهده كرد. از پزشك و پرستار گرفته تا روزنامه نگار و دانشجو. تفاوت ديگر، رايگان بودن ايجاد و استفاده از وبلاگ هاست كه اين تفاوت نيز نقش بسيار مهمي در استقبال افراد و بخصوص جوانان از اين پديده دارد. همين استقبال گسترده باعث شده اطلاعات و مطالب بسيار مفيدي از اين رهگذر به عرصه اينترنت افزوده شود. اطلاعاتي كه ما تا پيش از اين به علت نا آشنائي اين اقشار با طراحي صفحات وب، از آنها محروم بوده ايم. اين پديده بخصوص در ايران با استقبال گسترده تري مواجه شده است. بطوري كه مطالب فارسي كه در سال 1381 به اينترنت افزوده شده از مجموع تمام مطالبي كه تا قبل از آن به زبان فارسي در اينترنت موجود بوده بيشتر است ( اين را نمي دانم كجا خوانده ام). يك تفاوت ديگر بين وبلاگ و سايت هاي معمولي، پويا بودن وبلاگ ها است. اكثر سايت ها ماهيتي ايستا و ساكن دارند و معمولا به سرعت تغير نمي كنند يا اگر تغير كنند، بخش كوچكي از آنها تغير مي كند ( به استثناي سايتهاي خبري و برخي سايتهاي ديگر). ولي اگر پس از ده روز به يك وبلاگ فعال مراجعه كنيد، ممكن است اثري از نوشته هاي قبلي نبينيد زيرا وبلاگ ها ماهيتي پويا و روز آمد شونده دارند و به تبع همين ماهيت، بازديد كنندگان وبلاگ ها هم بسيار بيشتر و در فواصل زماني كمتر به وبلاگ ها سر مي زنند ( من بعضي از وبلاگ ها را هر روز مي خوانم). در هر حال رشد اين پديده بخصوص در ايران نشانه اي ميمون از يك رويكرد مثبت به علم و دانش و به اشتراك گذاشتن آن با ديگران است . من اين رشد را به فال نيك گرفته و مي كوشم سهمي ( هرچند اندك و دير هنگام) در اوج گيري اين پديده داشته باشم.من در اين نوشته قصد دارم روش ايجاد، ارسال مطالب و همه كار هائي كه دانستن آنها براي داشتن يك وبلاگ، لازم و مفيد است را شرح دهم.

 

 

وبلاگ چيست؟

وبلاگ پديده اي نوپا در عرصه اينتر نت است و بيش از چند سال از پيدايش آن نمي گذرد. وبلاگ (Weblog) -كه به آن بلاگ( Blog )نيز اطلاق مي شود- تركيبي است از دو كلمه webبه معناي شبكه جهاني و log (به معناي گزارش روزانه يا روز نوشت) و به ياد داشتهائي گفته مي شود كه توسط يك يا چند نفر بصورت روزانه، هفتگي يا گاه به گاه نوشته شده و در عرصه اينترنت قرار مي گيرد. چند معني فارسي نيز براي آن ابداع شده است. مثل تار نگار يا تار نگاشت كه كمتر مورد استفاده قرار مي گيرند. هر فردي كه به اينترنت دسترسي داشته باشد و مطلبي براي نوشتن داشته باشد مي تواند بطور رايگان (يا در صورت تمايل با صرف هزينه)، صاحب يك وبلاگ شود. مطالبي كه در وبلاگ نوشته مي شوند ممكن است خاطرات شخصي ، خبر ، مقالات علمي و هرگونه مطلب قابل نگارشي باشند. علاوه برا ين نظرات خوانندگان وبلاگ ها نيز جزو مطالب وبلاگ محسوب مي شود.

 

 

چگونه يك وبلاگ بسازيم

روش هاي متعددي براي ساخت وبلاگ وجود دارد. ما ميتوانيم براي ايجاد وبلاگ از خدمات مجاني سايت هاي سرويس دهنده وبلاگ استفاده كنيم و يا فضا و دامين براي خود خريداري كرده و اين كار را روي سايت اختصاصي خود انجام دهيم. ابتدا از سرويس هاي رايگان شروع مي كنيم. معروفترين اين سرويسها بلاگر (http://www.blogger.com ) و پرشين بلاگ (http://www.persianblog.com ) مي باشند. البته سرويسهاي مجاني ديگري نيز در اينترنت وجوددارد.

  مثل http://www.blogsky.com http://www.blogsky.com. http://www.persianlog.com . ولي دو سرويس فوق الذكر از بقيه آسان تر و پر طرفدار تر هستند. ابتدا سرويس سايت blogger را بررسي مي كنيم. اين سايت سرويس وبلاگ را به دو صورت در اختيار ما قرار مي دهد. سرويس مجاني ( كه در اين حالت تبليغات سايت در بالاي وبلاگ ما نمايش داده مي شود)، و سرويس پولي يا blogger pro كه در اين سرويس تبليغي نمايش داده نمي شود و امكاناتي بيش از سرويس مجاني دارد. براي ثبت نام و استفاده از blogger قبلا راهنما هائي نوشته شده كه ما يكي از مفيد ترين آنها يعني راهنماي ساخت وبلاگ حسين درخشان را اينجا عينا نقل مي كنيم:

 

 

اضافه کردن زبان فارسي به ويندوز XP/2000:

(اگر آن را داريد اين مرحله را رد کنيد)

- به اينجا برويد: Start>Settings>Control Panel>Regional Options

- در فهرست پايين، Arabic را تيک بزنيد.

- در ليست بالا (Your Locale) زبان Farsi را پيدا کنيد و آنرا انتخاب کنيد.

- چيزهايي را که ويندوز لازم دارد در اختيارش بگذاريد. (سي دي ويندوز)

-  گوشه پايين سمت راست صفحه، يک مربع با حرف EN ميبينيد. از اين به بعد در هر نرم افزار يا Application در حال اجرا، اگر روي آن مربع کليک کنيد ميتوانيد FA يا زبان فارسي را انتخاب کنيد و به فارسي بنويسيد.

 

 

اضافه کردن زبان فارسي به ويندوز ME/98/95:

(اگر آن را داريد اين مرحله را رد کنيد):

- نرم‌افزار فارسي‌ساز را از اينجا بگيريد و نصب کنيد:

http://groups.yahoo.com/group/farsiblogging/files/FarsiLang.exe

- کامپيوترتان را Restart کنيد.

- حالا گوشه‌پايينِ سمت راست صفحه، يک مربع با حروفENمي‌بينيد. از اين به بعد در هر نرم افزار ياApplicationدر حال اجرا، روي آن مربع کليد کليد کنيد ميتوانيدFAيا زبان فارسي را انتخاب کنيد و به فارسي بنويسيد

ثبت نام در Blogger.com:

- بوسيله مرورگر يا Browser اين نشاني را وارد کنيد:

http://www.blogger.com/

 

- در قسمت  Sign Up يک شناسه و رمز عبور براي خودتان تعيين کنيد و کليد Sign Up را بزنيد

 

- مشخصات درخواست شده را وارد کنيد .

 

-  اگر همه چيز درست انجام شده باشد، برميگرديد به صفحه اول بلاگر با اين تفاوت که سمت راست صفحه در قسمت آبي رنگ، عبارت "Your Blog" را ميبينيد که در آن دو گزينه هست. يکي براي ساختن بلاگ جديد يا Create a New blog و ديگري براي خارج شدن يا Sign Out

 

- Create a New Blog را انتخاب کنيد .

 

 

ساختن يک بلاگ‌خام:

-  ساختن هر وبلاگ خام، چهار قدم دارد. اول بايد عنوان و توضيح مربوطه را به زبان انگليسي وارد کنيد و مشخص کنيد که آيا ميخواهيد وبلاگتان در فهرست عمومي بلاگر قرار گيريد يا نه. Next را بزنيد. (همه اين مشخصات را بعداً ميتوانيد تغيير دهيد. نگران نباشيد)

 

-  در قدم دوم بايد محل قرار گرفتن بلاگ را مشخص کنيد. بهتر است براي شروع، گزينه اول يعني Host is at Blogspot را برگزينيد که بطور رايگان بلاگ شما را سايت BlogSpot قرار ميدهد. ولي اگر ميخواهيد در جاي ديگري صفحاتتان را قرار دهيد بايد گزينه دوم يعني FTP it to your own server را انتخاب کنيد که اين راهنما فعلاً به اين حالت نميپردازد. Next را بزنيد

 

-  در قدم سوم بايد نشاني يا URL بلاگتان را در سايت BlogSpot مشخص کنيد که ميتواند هر عبارت قبلاً انتخاب نشده اي باشد. بعد بايد مربع کوچک مقابل عبارت I Agree را تيک بزنيد. Next را بزنيد .

 

- در قدم چهارم يا آخر، بايد قالب کلي يا Template بلاگتان را برگزينيد( نکته مهم: فقط دقت داشته باشيد که هيچ کدام از Template هاي موجود در اين صفحه، قابليت فارسي نوشتن ندارد و بهرحال در مراحل بعدي بايداز Templateهاي مخصوص زبان فارسي استفاده کنيد. پس در اين مرحله فرقي ندارد که چه Templateي را انتخاب ميکنيد) Next را بزنيد .

 

- حالا بايد چند ثانيه صبر کنيد تا بلاگ شما ساخته شود. سپس بطور اتوماتيک وارد صفحه اصلي بلاگتان ميشويد که البته هنوز فارسي نشده است و اصطلاحاً هنوز خام است

 

 

فارسي کردن يک بلاگ خام:

- در بالاي صفحه، پايين Address bar مرورگرتان، چند کليد مي بينيد. يکي از آنها Template نام دارد. روي آن کليک کنيد .

 

- همه محتويات پنجره داخلي صفحه را انتخاب کرده و پاک (Delete) کنيد. ولي صفحه را نبنديد

 

- از ميان << قالبهاي پيش ساخته فارسي>> که در سمت چپ صفحه واقع شده، يک قالب را به دلخواه انتخاب کرده و روي <<صفحه اصلي>> مربوط به آن قالب، Right-Click کنيد. بعد از ميان گزينه هاي منوي باز شده Save target as را بزنيد و فايل مذکور را در يکجا ذخيره کنيد. بعداً آنرا باز کنيد و همه محتوياتش را انتخاب و در حافظه کپي کنيد. ( براي اينکار کافيست Ctrl را نگه داشته و در همان حال کليد C را فشار دهيد)

 

- دوباره به صفحه Template باز گرديد و محتويات حافظه کامپيوتر را (که در واقع محتويات همان فايل تازه دريافت شده بايد باشد) در اين پنجره منتقل يا اصطلاحاً Paste کنيد. (براي اين کار کافيست که کليد Ctrl و V را بفشاريد)

 

- اگر متن جديد در پنجره مذکور بدون مشکلي وارد شده است، کليد Save Changes را بزنيد.(وگرنه سه قدم آخير را دوباره با دقت تکرار کنيد)

 

- حالا از بين کليدهاي بالاي صفحه Archive را انتخاب کنيد

 

- در قسمت بالاي سمت راست صفحه جديدي که باز ميشود، روي Archive Template کليک کنيد .

 

- حالا دوباره از ميان <<قالبهاي پيش ساخته فارسي>> که در سمت چپ همين صفحه واقع شده، روي <<صفحه آرشيو>> همان قالبي که انتخاب کرده ايد Right-Click کنيد. از ميان گزينه هاي موجود در منوي باز شده، Save Target as را بزنيد و فايل را پس از دريافت در يکجا ذخيره کنيد. بعد آنرا بازکنيد و همه محتوياتش را انتخاب کرده و در حافظه کپي (Copy) کنيد.(براي اينکار کافيست کليد Ctrl را نگه داريد و در همان حال کليد C را فشار دهيد)

 

- دوباره به صفحه Archive Template بازگرديد و محتويات حافظه کامپيوتر را (که محتويات همان فايل تازه دريافت شده بايد باشد) در پنجره خالي بالاي صفحه منتقل يا اصطلاحاً Paste کنيد(براي اين کار کافيست کليد Ctrl را بگيريد و V را بفشاريد)

 

- اگر متن جديد در پنجره مذکور بدون مشکلي وارد شده است، کليد Save Changes را بزنيد(وگرنه سه قدم اخير را دوباره با دقت تکرار کنيد)

 

- حالا دوباره وارد صفحه اصلي بلاگتان ميشويد که در واقع صفحه POST يا نوشته هايتان است

آماده کردن صفحه «نوشتن» يا Post براي مطالب فارسي .

 

- صفحه Post يا همان صفحه اصلي، با يک نوار افقي سياه رنگ به دو قسمت بالا و پايين تقسيم شده است. در بخش سفيد رنگ صفحه پايين، Right-Click کنيد. از منويي که باز ميشود، روي Encoding برويد تا باز شود. حالا ابتدا Auto-Select را اگر فعال است غير فعال کنيد (يعني با کليک کردن روي آن علامت تيک را از کنارش برداريد) بعد از بين فهرست زبانهاي محتلف، Unicode UTF-8 را برگزينيد. (اگر آنرا در ليست نميبينيد More را بزنيد تا فهرست کامل آشکار شود)

 

- دقيقاً همين کار را دوباره در نوار خاکستري رنگ بالاي صفحه انجام دهيد. (فقط و فقط اين کار را بايد در همان قسمت انجام دهيد. در بخش سفيد رنگ، امکان آن نيست)

 

 

نوشتن مطلب فارسي:

- دوباره در بخش خاکستري بالاي صفحه، Right-Click کنيد و در پايين منوي Encoding گزينه Right-to-Left Document را انتخاب کنيد .

- حالا در بخش سفيد بالاي صفحه شروع به نوشتن کنيد (نکته مهم: اگر با ويندوز 2000 کار ميکنيد، به دليل اشکالي که در حرف ي هست، بايد هميشه بجاي فشار دادن کليد D که براي زدن ي استفاده ميشود، از Shift-X استفاده کنيد)

 

- اگر ميخواهيد بخشي از متن نوشته هايتان را بايک Hyperlink به يک صفحه ديگر ارجاع دهيد، ابتدا آن بخش از متن را با استفاده از ماوس يا کليد Shift انتخاب يا به اصطلاح Select کنيد. بعد کليدي که شکل يک کرده زمين و يک گيره کاغذ را دارد بزنيد. بعد در پنجره کوچکي که باز ميشود، آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد کنيد و OK را بزنيد .

 

- پس از اينکه نوشتن مطالبتان پايان يافت کليد Post & Publish را بزنيد تا هم متنتان به بانک اطلاعاتي اضافه شود و هم صفحه اينترنتي بلاگتان با متن جديدي که نوشته ايد اصطلاحاً به روز يا Update شود .

 

- پس از هر بار زدن Post مطلب نوشه شده در قسمت پايين صفحه ديده ميشود و امکان تغيير آن هم با زدن Edit وجود دارد .

 

- براي ديدن صفحه ساخته شده و تست کردن آن، کافيست که روي View Web Page در قسمت سمت چپ نوار سياه رنگ وسط صفحه کليک کنيد .

 

- پس از پايان کار، حتماً کليد Sign Out را در بالاي صفحه در سمت راست را فشار دهيد.

استفاده از پرشين بلاگ به علت داشتن رابط کاربر (Interface) فارسي و تاريخ شمسي و برخي امکانات ديگر، آسان تر است. در اينجا روش استفاده از خدمات پرشين بلاگ را بررسي مي كنيم.

 

ثبت نام در پرشين بلاگ:

ثبتوبلاگ سايت پرشين بلاگ بسيار ساده است. ابتدا به آدرس  http://www.persianblog.com/ برويد. سپس در منوي اصلي(سمت راست) روي لينك عضويت در سايت كليك كنيد. در صفحه عضويت بايد فرم ثبت نام را پر كنيد.

 

براي تكميل فرم ثبت نام به اين نكات توجه داشته باشيد:

- براي انتخاب زبان فارسي و انگليسي ميتوانيد از دکمه هاي Shift و Alt استفاده کنيد

- توجه كنيد كه فيلد هاي ستاره دار حتما بايد پر شوند.

- در بخش شناسه كاربري دقت كنيد كه اين شناسه حتما بايد به زبان انگليسي باشد. در ضمن شناسه اي كه اينجا انتخاب مي كنيد بخشي از آدرس وبلاگتان خواهد بود .يعني اگر شما در اين بخش عبارت ehsan را تايپ کنيد، آدرس وبلاگ شما به اين صورت خواهد بود: http://ehsan.persianblog.com/

- در شناسه كاربري ميتوانيد از حروف و اعداد انگليسي استفاده كنيد.

-  كلمه عبور يا پاسورد به حروف كوچك و بزرگ حساس است.

- حتما عدد سن خود را به انگليسي وارد كنيد وگرنه با پيغام خطا مواجه مي شويد

- شناسه و كلمه عبور به پست الكترونيكي شما ارسال مي شوند. پس حتما يك آدرس معتبروارد كنيد.

درپايان موافقتنامه را خوانده، عبارت بلي را انتخاب كرده و دكمه (فرم بالا مورد تائيد است) كليك كنيد. اگر همه چيز درست باشد و اگر شناسه كاربري قبلا توسط شخص ديگري ثبت نشده باشد، شما به صفحه خوشامد گوئي منتقل مي شويد. (در غير اين صورت بايد مراحل قبل را مجددا تكرار كنيد.)

 

 

نوشتن يادداشت در وبلاگ:

در صفحه خوشامد گوئي ، با كليك روي دكمه ورود به سايت، به صفحه Sign in منتقل ميشويد و با وارد كردن شناسه و كلمه عبور ميتوانيد وارد صفحه مديريت يادداشتها و پيام ها شويد. (در دفعات بعد، در همان صفحه اصلي پرشين بلاگ نيز ميتوانيد شناسه و كلمه عبور را وارد كنيد)اين صفحه اصلي كار شماست. امكانات اين صفحه، بسيار شبيه به برنامه Word ميباشد. در بخش عنوان، عنوان يادداشت و در كادر اصلي نيز متن يادداشت خود را بنويسيد. سپس دكمه ( فرستادن يادداشت و بازسازي وبلاگ) را كليك كنيد. اكنون شما اولين يادداشت خود را درشبكه جهاني اينترنت قرار داده ايد. براي ديد وبلاگ خود روي لينك (وبلاگ شما) در سمت راست صفحه كليك كنيد.

در ويرايشگر جديد پرشين بلاگ امكانات زيادي گنجانده شده كه ما مهم ترين آنها را بررسي مي كنيم.

 

 

ايجاد لينك:

براي اينكه بخشي از نوشته را به صفحه ديگري در اينترنت لينك كنيد به اين صورت عمل كنيد: متن مورد نظر را انتخاب كنيد، دکمه insert or edit hyperlink را در بالاي صفحه کليک کنيد. در بخش آدرس ، آدرس كامل صفحه مورد نظر را وارد كنيد.( دقت كنيد كه عبارت http:// از قبل در اين كادر وجود دارد. مراقب باشيد آن را دوباره تكرار نكنيد). در كادر پنجره اگر عبارت (نمايش در يك پنجره جديد) را انتخاب كنيد، صفحه مورد نظر در يك پنجره جديد باز مي شود. دكمه قبول را كليك كنيد. براي حذف لينك هم آن بخش را انتخاب كنيد و دکمه Remove hyperlink (اولين دکمه سمت راست) را کليک کنيد.

 

 

افزودن صورتك

براي افزودن صورتك، روي مكان مورد نظر كليك كنيد و بعد دکمه insert smily را کليک کنيد. اينجا ميتوانيد صورتک دلخواهتان را انتخاب کنيد. حذف صورتک ها هم با دکمه Delete انجام ميشود.

 

 

انتخاب قالب:

 شما مي توانيد به سادگي يك قالب جديد براي وبلاگتان انتخاب كنيد. براي اين كار روي لينك انتخاب قالب در سمت راست صفحه كليك كنيد. در صفحه انتخاب قالب، چندين قالب آماده وجود دارد كه ميتوانيد با كليك روي دكمه انتخاب، قالب مورد نظرتان را انتخاب كنيد. ( توجه داشته باشيد كه اگر در قالب قبلي تغيري داده باشيد، با انتخاب قالب جديد، آن تغيرات از بين مي روند) .

 

 

مشخصات شخصي:

با كليك روي دكمه مشخصات شخصي ، به صفحه اي مي رويد كه در آن مي توانيد بعضي از مشخصاتي را كه هنگام ثبت نام وارد كرده ايد تغير دهيد.مشخصاتي از قبيل: نام و نام خانوادگي ، جنسيت ، سن و غيره

 

 

تنظيمات وبلاگ:

در اين صفحه نيز مي توانيد بعضي ديگر از مشخصات را تغير دهيد. مثل كلمه عبور و عنوان وبلاگ.

 

 

ثبت در فهرست كاربران:

اين قسمت براي وبلاگ ها اهميت زيادي دارد. زيرا پس از ثبت، وبلاگ شما در فهرست وبلاگ هاي پرشين بلاگ نمايش داده مي شود و تعداد زيادي به بازديد كنندگان آن افزوده مي شود. در بخش موضوع، زمينه فعاليت وبلاگ را مشخص كنيد و در بخش توضيحات، شرح كوتاهي راجع به وبلاگ خود بنويسيد. ( اين شرح در فهرست كاربران جلوي نام وبلاگ ديده مي شود. سعي كنيد شرحي كوتاه و گويا بنويسيد. حتما به زبان فارسي بنويسيد)

 

 

افزودن عكس به يادداشت:

به علت اين كه عكس ها فضاي زيادي روي اينترنت اشغال مي كنند، پرشين بلاگ و بقيه خدمات دهنده هاي وبلاگ به شما اجازه نمي دهند كه روي فضاي وبلاگ خود عكس ارسال كنيد. عكس هائي كه ميخواهيد به يادداشت هايتان اضافه كنيد، يا روي اينترنت هستند و يا روي كامپيوتر شخصي شما. اگر عكس مورد نظر روي يك سايت اينترنتي باشد، كافي است روي آن راست  کليک کرده و گزينه Properties را انتخاب کنيد. اکنون تمام عبارتي را که مقابل عنوان Address قرار دارد با ماوس به دقت انتخاب كنيد و آن را كپي كنيد. حالا به صفحه يادداشتها برويد. در مكان مناسب كليك كنيد . سپس روي گزينه Insert Image کليک کنيد و آدرس کپي شده را در کادر (آدرس تصوير) Paste کنيد.  سپس دكمه قبول را كليك كنيد. با اين كار عكس مورد نظر به يادداشتتان افزوده مي شود. (براي فايلهاي Animated gif نيز ميتوانيد همين كار را انجام دهيد). اما اگر عكس روي كامپيوترتان باشد. كار كمي مشكل تر مي شود. در اين حالت ابتدا بايد عكس را روي اينترنت بفرستيد يا اصطلاحاً Upload کنيد.  پس از آن بقيه كار به همين صورت انجام مي شود. ارسال عكس روي اينترنت را در ادامه بررسي مي كنيم.

 

 

ارسال عكس به اينترنت:

براي اينكه عكسهاي خود را روي اينترنت بصورت آنلاين در اختيار داشته باشيد. ابتدا بايد فضائي روي اينترنت داشته باشيد تا بتوانيد عكسهاي خودتان را روي آن فضا قرار دهيد. در اينترنت سايت هاي زيادي هستند كه فضاي رايگان در اختيار شما قرار مي دهند. شما ميتوانيد عكسهاي خود را روي اين فضاي رايگان قرار داده و سپس به روشي كه گفته شد ، عكس را در وبلاگ خود قرار دهيد. تعدادي از اين سايتها را اينجا معرفي مي كنم:

http://www.villagephotos.com/

http://www.geocities.com/

http://www.sharemation.com/

http://www.netfirms.com/

http://www.50megs.com/

http://www.8m.com/

http://www.20m.com/

http://www.f2s.com/

http://www.20fr.com/

 

اعداد اين سايتها بسيار زياد است. البته بعضي از سايت ها ي رايگان، اجازه نميدهند عكسي را كه آنجا فرستاده ايد، در وبلاگتان قرار دهيد. در اين ميان سايتي كه فقط اختصاص به عكس دارد و كارائي بيشتري نيز نسبت به بقيه دارد، سايت http://www.villagephotos.com/ است. من در ادامه روش کار اين سايت را توضيح ميدهم.

ابتدا به آدرس http://www.villagephotos.com/ برويد. براي ثبت نام در سايت لينک Signup for free را کليک کنيد. دراين صفحه يك نام و يك پاسورد براي خود انتخاب كنيد و اي ميل خودتان را هم وارد كنيد و سپس دکمه Signup now را کليک کنيد.  نام

و پسورد شما به اي ميلتان ارسال مي شود. اكنون هربار كه به اين سايت برويد، با وارد كردن نام و پسورد ميتوانيد وارد فضاي اختصاصي خود شويد.اكنون روي لينک Photos در پائين صفحه كليك كنيد. اگر قبلا عكسي ارسال كرده باشيد، اينجا ميتوانيد آن را ببينيد. براي ارسال عكس روي لينک Upload new images کليک کنيد. در اين صفحه شما ميتوانيد هربار دو عكس روي ارسال كنيد. براي ارسال عكس روي دکمه Browse کليک کرده، عكس مورد نظرتان را از روي هارد انتخاب كنيد و open را كليك كنيد. سپس دكمه uploadرا كليك كنيد. كار تمام است. حالا با كليك روي لينك continue به صفحه عكسها برگرديد. با كليك روي لينك Copy URL to Clipboard در زير هر عكس، آدرس عكس را در حافظه كپي كنيد. حالا به صفحه يادداشتها برويد. در مكان مناسب كليك كنيد . سپس روي گزينه insert image كليك كنيد و آدرس كپي شده را در كادر (آدرس تصوير) paste كنيد. سپس دكمه قبول را كليك كنيد. با اين كار عكس مورد نظر به يادداشتتان افزوده مي شود.

براي ايجاد هر تغيري در شكل ظاهري وبلاگتان بايد قالب آن را تغير دهيد. ممكن است هيچ كدام از قالب هاي آماده موجود نظر شما را جلب نكند، يا اين كه بخواهيد لينك سايت ها و وبلاگ هاي ديگر را به وبلاگتان اضافه كنيد و يا تغيرات ديگري در آن بدهيد. براي انجام اين كار ها بايد قالب وبلاگتان را تغير دهيد. براي ايجاد تغيرات در وبلاگ بايد كمي با زبان html آشنا باشيد. ولي اگر html بلد نيستيد هم نگران نباشيد. برنامه Microsoft FrontPage به سادگي مشكلات شما را حل مي كند. براي ايجاد تغيرات ابتدا به بخش ويرايش قالب برويد. اينجا مي توانيد كدهاي html قالب وبلاگ خود را ببينيد. همه كدها را به كمك ماوس يا با زدن دكمه هاي ctrl+A انتخاب كنيد و در حافظه موقت كپي كنيد. سپس در فرانت پيج يك صفحه جديد باز كنيد (ctrl+N) . با كليك روي گزينه html در پائين صفحه به حالت html برويد. اينجا تمام كد هاي موجود را پاك كنيد و كدهائي را كه كپي كرده بوديد اينجاpaste كنيد. اكنون به حالت نرمال برگرديد. اگر اين مراحل را درست انجام داده باشيد، اينجا مي توانيد قالب وبلاگ خود را مشاهده كنيد. مزيت فرانت پيج نسبت به html اين است كه ميتوانيد مشخص كنيد كه لينك يا تصوير مورد نظر شما دقيقا در چه مكاني ظاهر شود. همچنين مي توانيد بلافاصله به حالت preview رفته و تغيرات ايجاد شده را ببينيد. پي از انجام تغيرات ، به حالت html برويد. همه كد ها را كپي كنيد . به بخش ويرايش قالب وبلاگتان برويد. كدهاي قبلي را پاك كرده و كد هاي جديد را جايگزين آنها كنيد. دكمه ثبت را كليك كنيد و در كادر هشدار، ok را كليك كنيد. در پايان دكمه بازسازي وبلاگ را كليك كنيد. با اين روش شما مي توانيد قالب وبلاگ خود را تغيير دهيد. اما ببينيم چگونه مي توان هر يك از اين تغيرات را ايجاد كرد.

 

 

 

افزودن موزيك به وبلاگ:

ما دو نوع موزيك مي توانيم در وبلاگمان قرار دهيم. يكي موزيكي كه موزيك زمينه خوانده مي شود و به محض لود شدن وبلاگ پخش مي شود و نوع ديگر موزيكي است كه بصورت plugin در وبلاگ قرار مي گيرد. براي هر دو نوع، يا آن موزيك روي يكي از سايت ها وجود دارد و يا اين كه ما بايد موزيك مورد نظرمان را آن لاين كنيم. يعني به فضائي كه قبلا در اينترنت گرفته ايم ارسال كنيم. ارسال موزيك با ارسال عكس تفاوت چنداني ندارد . دقت كنيد كه سايت villagephotos كه قبلا معرفي كرديم فقط براي ارسال عكس است و براي ارسال موزيك بايد يكي ديگر از سايتهاي رايگان را انتخاب كنيد. قدم بعدي اين است كه اين كد را در قالب وبلاگتان كپي كنيد:

بجاي عبارت your music آدرس دقيق موزيك مورد نظرتان را بنويسيد. مثلا اگر آدرسي كه گرفته ايد به اين صورت باشد: http://Milad.20m.com و نام فايلي هم كه ارسال كرده ايد test.mp3 باشد، بايد اين كد ها را در قالب وبلاگ خود بنويسيد:

bgsound src=" http://Milad.20m.com/ test.mp3 " loop="-1">

مكاني كه اين كد ها را كپي مي كنيد چندان مهم نيست.

ارسال فايل به اينترنت (ftp)

براي ارسال فايل روي اينترنت برنامه هاي مختلفي وجود دارد كه روش آنها تا حدود زيادي شبيه به يكديگر است . من يكي از معروفترين آنهارا با نام CuteFTP معرفي مي كنم. اولين كار اين است كه اين برنامه را دريافت و نصب كنيد. براي گرفتن نسخه آزمايشي آن مي توانيد به سايت download.com مراجعه كنيد. در پايان نصب، گزينه create desktop shortcut را فعال كنيد. براي استفاده از برنامه CuteFTP ساده ترين راه اين است كه از دكمه quick connect استفاده كنيد. با كليك روي اين دكمه يك منو باز مي شود. در بخش URL آدرس فضاي مجاني كه گرفته ايد را وارد كنيد ( مثلا: http://Milad.20m.com) . Username و password را نيز طبق اي ميلي كه هنگام ثبت نام براي فضاي رايگان دريافت كرده ايد، وارد كنيد و بعد دكمه connect را بزنيد. اگر كار ها را درست انجام داده باشيد. اتصال برقرار مي شود. حالا صفحه اصلي CuteFTP را مي بينيد.دو پنجره بزرگ در سمت راست و چپ برنامه ديده مي شود. معمولا پنجره سمت چپ هارد ديسك شما را نشان مي دهد و پنجره سمت راست فضاي شما را بر روي اينترنت. حالا مي توانيد فايل هاي مورد نظرتان را از پنجره سمت چپ( كامپيوترتان) به پنجره سمت راست (فضاي اينترنتي) منتقل كنيد. اين كار با انتخاب فايل ها و كليك دكمه upload و يا با كليك و كشيدن فايل ها به پنجره سمت راست انجام مي شود.

 

 

قرار دادن تصوير در قالب:

ممكن است بخواهيد لوگو يا عكسي را در قالب وبلاگتان قرار دهيد. براي اين كار ابتدا به روشي كه در مبحث ارسال فايل به اينترنت گفته شد، عكس مورد نظرتان را آنلاين كنيد و آدرس آن را در حافظه كپي كنيد. سپس قالب وبلاگ را در فرانت پيج باز كنيد. در محل مورد نظرتان كليك كنيد. سپس از منوي insert گزينه هاي picture و from file را انتخاب كنيد. در كادر file name آدرس عكس را كپي كنيد و insert را كليك كنيد. پس از چند ثانيه، عكس در قالب وبلاگ ظاهر مي شود. به اين روش مي توانيد فايل هاي انيميشن با فرمت gif را هم در قالب خود قرار دهيد.

 

 

ايجاد لينك در قالب:

يكي از كارهائي كه همه وبلاگ نويسان دوست دارند انجام دهند. ايجاد لينكهائي به وبلاگ ها و سايت هاي ديگر و يا به يادداشت هاي قبلي خودشان است. براي اين كار بايد كدهاي زير را در قالب وبلاگتان كپي كنيد:

your text در اينجا بجاي your text كلمات مورد نظرتان را بنويسيد و بجاي your file address آدرس كامل صفحه مورد نظر را در اينترنت وارد كنيد. البته اگر بخواهيد مكان دقيق لينك را در قالب مشخص كنيد، بايد سراغ فرانت پيج برويد. در فرانت پيج ابتدا عبارت مورد نظرتان را بنويسيد. سپس آن را انتخاب كرده، راست كليك كنيد و آخرين گزينه يا hyperlink را انتخاب كنيد. در كادر address آدرس صفحه مورد نظرتان را وارد كنيد و ok را كليك كنيد. اگر مي خواهيد اين صفحه در يك پنجره جديد باز شود، قبل از ok گزينه target frame را در سمت راست كليك كرده و در آنجا گزينه new window را كليك كنيد.

 

 

لينك دادن به يك يادداشت خاص :

گاهي وقتها مي خواهيم به يك يادداشت خاص از يك وبلاگ آدرس بدهيم. يا اين كه در قالب، چند لينك براي يادداشت هاي مهم وبلاگ خودمان ايجاد كنيم . اين كار يك راه ساده دارد: حتما در وبلاگ ها زير هر يادداشت اين عبارت را ديده ايد: نوشته شده در ساعت..... توسط ... . كافي است روي همين جمله راست كليك كنيد و از منو گزينه copy shortcut را انتخاب كنيد. بعد در بخش هايپر لينك آن را paste كنيد .

 

 

قرار دادن لوگوي ديگران در قالب:

براي اين كار كافي است كدهائي را كه در زير لوگو قرار دارد در محل مناسب در قالب وبلاگتان كپي كنيد.

 

 

ابزار آمارگيري:

ابزار هاي آمار گيري مي توانند براي وبلاگ شما بسيار مفيد باشند. از جمله تعداد بازديد كنندگان در هر روز و هر ماه و اين كه از بين افرادي كه به شما لينك داده اند كدام يك بازديد كننده بيشتري براي شما آورده اند. همچنين مي توانيد بفهميد كه بازديد كننده ها از كدام موتور جستجو و با چه كلماتي سايت شما را پيدا كرده اند. هه اينها به شما كمك مي كند كه مخاطبين خود را بيشتر بشناسيد و براي موفقيت وبلاگ خود، بهتر تصميم گيري كنيد. سايتهاي زيادي وجود دارند كه سرويس آمارگيري را بصورت رايگان در اختيار ما قرار مي دهند. من معروف ترين آنها را اينجا ذكر مي كنم:

http://www.nedstatbasic.net

http://stats.netsups.com

http://www.bravenet.com

http://www.sitemeter.com

پس از مراجعه به هريك از اين سايت ها و طي مراحل ثبت نام، چند كد html يا java به شما ارائه مي شود كه بايد آنها را در قالب وبلاگتان كپي كنيد. اگر مي خواهيد مكان دقيق آمار گير را مشخص كنيد، بايد اين كار را در فرانت پيج انجام دهيد.

 

 

معرفي وبلاگ به موتور هاي جستجو :

براي اين كه وبلاگ شما بازديد كننده بيشتري داشته باشد، بهتر است آن را به موتور هاي جستجوي معروف معرفي كنيد. 90% ايراني ها از موتور هاي جستجوي گوگل و ياهو براي جستجوي اطلاعاتشان استفاده مي كنند. همچنين اين دو سايت قابليت جستجوي فارسي نيز دارند. اين سايتها معمولا بخش خاصي براي معرفي سايتهاي جديد دارند. مثالا براي معرفي وبلاگ خود به گوگل، بايد به اين آدرس برويد:

http://www.google.com/addurl.html در كادر URL آدرس وبلاگ و در بخش comments توضيحاتي مربوط به وبلاگ خود بنويسيد. در بخش comments كلماتي را كه در وبلاگتان بيشتر بكار مي روند وارد كنيد. هركلمه را با كاما از كلمه بعدي جدا كنيد. از كلمات فارسي نيز مي توانيد استفاده كنيد .

 

براي اين كه جستجو نتيجه بهتري داشته باشد . لازم است عبارات و كلماتي را كه به وبلاگ شما مربوط هستند و از آنها بيشتر استفاده مي كنيد، به قالب وبلاگ اضافه كنيد. اين كلمات را در ابتداي كدها، در زير اين عبارت هااضافه كنيد:

Name=keywords>"اينجا كلمات كليدي وبلاگتان بنويسيد < META content="

در بخش كلمات كليدي، هركلمه را با كاما از كلمه بعدي جدا كنيد. از كلمات فارسي نيز مي توانيد استفاده كنيد.

 

 

ساخت لوگو براي وبلاگ:

در ابتدا لازم است توضيح دهم كه مفهومي كه در ايران به نام لوگو جا افتاده اشتباه مي باشد. لوگو در واقع نام سايت يا شركت يا موسسه است كه با فونت خاصي نوشته شده است. مثل لوگوي شركت سوني يا تويوتا كه همه آن را ديده ايد. و بجز اين نام هيچ مولفه ديگري ندارد. ولي در ايران و بخصوص در بين وبلاگ نويس ها لوگو به همين آرم هاي كوچك 30 در 80 گفته مي شود كه لابد در ستون كناري بيشتر وبلاگ ها ديده ايد. به هر صورت يادداشت امروز درباره ساخت همين آرم ها است.

 

 

مهمترين نكته:

لوگو شما بايد در عين زيبائي، كم حجم باشد. اگر لوگوي سنگيني بسازيد، دوستانتان از آن در وبلاگ هايشان استفاده نخواهند كرد.

لوگوي شما بايد كاملا گويا باشد و بيننده با ديدن آن بايد به موضوع وبلاگ يا سايت يا شركت شما پي ببرد

طرح را زياد شلوغ نكنيد. توجه داشته باشيد كه بسياري از جزئيات در آن اندازه كوچك ديده نميشود.

ابعاد لوگو بايد استاندارد باشد. وگرنه طرح وبلاگ را به هم مي زند.( مثلا 30 در 80).

حجم آن نبايد بيش از 6 كيلوبايت باشد.( براي انيميشن تا 12 كيلوبايت)

لوگوي خود را مي توانيد با فتوشاپ، كورل، فري هند يا هر برنامه گرافيكي كه راحت تر هستيد بسازيد. فرمت فايل شما ترجيحا بايد gif يا jpg باشد. اگر مي خواهيد لوگوي شما انيميشن باشد، بايد سراغ برنامه هاي ساخت انيميشن مثل gif animator، image ready ، يا فلاش برويد. در اين صورت هم مي توانيد از فرمت هاي gif و swf استفاده كنيد.

در برنامه فتوشاپ پس از زدن دكمه new در كادر محاوره اي مي توانيد ابعاد فايل را مشخص كنيد. دقت كنيد كه رزولوشن را روي 72 نقطه در اينچ تنظيم كنيد.

بهتر است از فتوشاپ 7 استفاده كنيد چون طراحي در آن بسيار آسان است.

 

به هيچ وجه از رنگ هاي تند استفاده نكيد. سعي كنيد از رنگ هاي همنشين و مكمل استفاده كنيد. توجه داشته باشيد كه لوگوي شما ميزان حرفه اي بودن شما را نشان مي دهد.

آدرس لوگوي خودتان را در وبلاگ در زير لوگو در دسترس قرار دهيد. همه حوصله ندارند يا بلد نيستند براي لوگوي شما كد نويسي كنند.

سعي كنيد طرح و رنگ لوگو با طرح و رنگ وبلاگ يا بنر وبلاگ هماهنگ باشد.

[ دو شنبه 30 دی 1398برچسب:, ] [ 9:25 ] [ علی شاکری ]

[ ]

برای ساخت وبلاگ، کافی است به صفحه اصلی سایت پرشین بلاگ مراجعه کرده، و روی دکمه ایجاد وبلاگ کلیک کنید. در صفحه ای که برای شما باز می شود، فرم ثبت نامی وجود دارد که باید آن را به ترتیب زیر پر نمائید : نام کاربری (user name) این نام به عنوان شناسه کاربری شما در سایت پرشین بلاگ قلمداد می شود. 1 - نام کاربری از حروف انگلیسی و اعداد تشکیل می شود و نمی توانید از حروف فارسی در ترکیب آن استفاده کنید. 2 - نام کاربری نسبت به کوچک یا بزرگ بودن حروف حساس نیست و نمی تواند بین آن از فاصله (space) استفاده نمائید. برای فاصله دادن میان دو کلمه نام کاربری خود می توانید از علامت - استفاده نمائید. 3 - نام کاربری شما را نباید پیش از این فرد دیگری گرفته باشد، برای اطمینان از این موضوع می توانید بر روی گزینه "آیا شناسه فوق آزاد است؟" کلیک کنید. کلمه عبور (password) کلمه عبور ترکیبی از حروف، اعداد، فاصله و ... می باشد. به یاد داشته باشید کلمه عبور در مورد کوچک و بزرگ بودن حروف حساس است. در کادر بعدی نیز کلمه عبوری را که انتخاب نموده اید باید عینا تکرار کنید. نام و نام خانوادگی در این قسمت بهتر است نام و نام خانوادگی حقیقی خود را به عنوان نویسنده وبلاگ وارد کنید. در صورتی که علاقه به مطرح شدن هویت واقعی خود ندارید، می توانید از نام مستعار استفاده کنید. در هر حال به یاد داشته باشید که نام خود را حتما فارسی بنویسید. آدرس ایمیل خصوصی در مواقعی که پسورد وبلاگ خود را فراموش می کنید یا پسورد وبلاگ شما به سرقت رفته و توسط فرد دیگری تغییر یافته، آنچه باعث می شود که سایت پرشین بلاگ شما را به عنوان صاحب وبلاگ بشناسد آدرس ایمیلی است که در این قسمت وارد می کنید. پس به یاد داشته باشید آدرس ایمیل معتبری از خود وارد نمائید. سوال امنیتی یکی دیگر از راه هایی که هنگام فراموش یا سرقت شدن کلمه عبورتان سایت پرشین بلاگ قادر به شناسایی شما به عنوان صاحب وبلاگ خواهد بود، سوال امنیتی و پاسخ آن خواهد بود. از بین چند سوال امنیتی که به صورت پیش فرض مطرح شده یکی را انتخاب کنید و به آن پاسخ دهید و این سوال و پاسخ را به یاد داشته باشید. کد امنیتی در کادر مستطیل شکلی، یک کد عددی نوشته شده که لازم است آن را در کادر کد امنیتی وارد نمائید. توافقنامه هر سایت اینترنتی توافقنامه ای برای ارائه خدمات خود به کاربرانش دارد. لازم است تا این توافقنامه را مطالعه نمائید و سپس در صورت موافقت با شرایط آن، تیک مربوطه را فعال سازید. دکمه ثبت نام در پایان و پس از طی این مراحل، روی دکمه ثبت نام کلیک کنید تا وبلاگ شما ثبت و ساخته شود. نکته : قسمت هایی که با علامت ستاره مشخص شده اند، لازم است تا حتما تکمیل شوند. در صورتی که در تکمیل هر یک از این قسمت ها اشتباهی رخ داده باشد، پس از کلیک بر روی دکمه ثبت نام، آن قسمت با علامت ضربدر قرمز رنگ مشخص می شود و بدین معناست که باید آن را تصحیح نمائید. ایجاد وبلاگ جدید پس از تکمیل فرم ثبت نام، وارد محیط کاربری خود در سایت پرشین بلاگ خواهید شد و به صورت خودکار، صفحه ایجاد وبلاگ جدید برای شما نمایش داده می شود. تیتر وبلاگ : در این قسمت نامی را که در بالای وبلاگ شما نمایش داده خواهد شد و در واقع نام فارسی وبلاگتان است وارد نمائید. آدرس وبلاگ : در این قسمت آدرس مورد نظر خود برای وبلاگتان را وارد کرده و طبق اصولی که در مورد نام کاربری وبلاگ در نظر گرفتید، آدرس وبلاگ خود را ثبت نمائید. پس از کلیک بر روی دکمه ایجاد وبلاگ، صفحه دیگری برای شما باز می شود که می توانید در آن از میان قالب های موجود، یک قالب برای وبلاگ خود انتخاب نمائید. پس از انتخاب قالب مورد نظر خود، بر روی دکمه انتخاب قالب کلیک کنید. اینک، شما قادر هستید تا آنچه را می خواهید در وبلاگ خود بنویسید

[ سه شنبه 7 آبان 1392برچسب:چگونه یک وبلاگ خوب بسازیم, ] [ 9:35 ] [ علی شاکری ]

[ ]

مجله اینترنتی دانستنی ها ، عکس عاشقانه جدید ،